Pobresa a casa

20 Des 2010
Compartir: facebook twitter meneame
Comentarios

Diuen els economistes que no hi ha cap raó perquè la meitat de la població mundial visqui en la pobresa. I no parlo pas d’un fenomen deplorable que passa tan lluny i amb tants interessos obscurs implicats que ni els mitjans de comunicació el consideren notícia. No parlo, doncs, només de la pobresa del Tercer Món, també parlo de la que tenim a casa.
Aquesta setmana l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat) ha fet públiques les dades oficials  corresponents al 2009, que mostren que el 18,4% de la població catalana està en risc de pobresa, dos punts més que el 2008 i segurament uns quants punts menys que el 2010, en què podria superar el 20%. En el cas de les persones més grans de 65 anys, aquest percentatge ja supera el 25% i en el dels menors de 16 anys, quasi hi arriba (23,4%). Els nostres avis, i molt especialment les nostres àvies, i els nostres infants són les poblacions més vulnerables. D’altra banda, sis de cada deu llars catalanes reben alguna mena de prestació social (56,8%), sense les quals els “pobres” de Catalunya arribarien quasi al 40%.
La crisi ho justifica tot, però hi ha una pregunta que ens hauríem de fer i mirar de respondre: ¿l’esforç emprenedor i productiu de Catalunya es mereix aquesta situació? ¿Disposem dels instruments necessaris per establir polítiques i desenvolupar accions que ajudin a superar aquests percentatges? Si en tenim, per què no els utilitzem? I, si no en tenim, ¿quin és el mecanisme que ens permet mirar cap a una altra banda i imaginar-nos que això no passa?
Hem de recuperar urgentment les regnes del nostre futur; i, si no ho volem fer pels qui pateixen, fem-ho per nosaltres mateixos; la imatge del Titànic té gràcia al Polònia, però no crec que a ningú li agradi veure com el seu país fa aigües.


Desde el 1 de octubre de 2014, Público incorpora un nuevo sistema de gestión y moderación de comentarios: Disqus. Puedes leer todos los detalles aquí.

Al utilizar los Servicios de Comentarios (A.L. 5.2), el Usuario se compromete a no enviar mensajes que difamen o insulten, o que contengan información falsa, que sea inapropiada, abusiva, dañina, pornográfica, amenazadora, dañando la imagen de terceras personas o que por alguna causa infrinjan alguna ley.

Los comentarios que contengan insultos, descalificaciones, difamaciones, falsedades, enlaces inapropiados, comerciales y publicitarios o que contengan preguntas o valoraciones sobre el sistema de comentarios serán revisados para valorar su publicación, pudiendo ser eliminados. El cauce adecuado para la resolución de preguntas sobre el servicio de comentarios consiste en el envío de mensajes mediante el formulario que se encuentra en nuestra página de Contacto.

Los Usuarios que atenten con sus comentarios contra la imagen de Público, de sus trabajadores y propietarios o que utilicen cualquier tipo de técnica, fórmula o composición literal en sus mensajes para eludir los criterios de moderación o aquellos que suplanten personalidades de otros usuarios serán bloqueados en el servicio, eliminándose sus comentarios e impidiéndoles continuar publicando comentarios mediante su cuenta.

comments powered by Disqus