Fracassar millor

10 Gen 2011
Compartir: facebook twitter meneame
Comentarios

He llegit que el 99% de les persones estan convençudes que mai no seran capaces d’aconseguir grans coses, o sigui que el 99% de persones aspiren a la mediocritat. L’educació que hem tingut en aquesta part de món tampoc no ens ha ajudat gaire a veure-ho de manera diferent. En aquesta qüestió som molt semblants als japonesos, que, en tot cas, porten aquest assumpte fins a límits molt dramàtics. L’índex de suïcidi infantil és molt alt, dramàticament alt, perquè no es tolera la diferència i l’infant que sobresurt per algun motiu rep tota mena de mofes de mestres i companys. Val més passar desapercebut, ser un més de la massa. “No et signifiquis”, em deien els pares, traumatitzats per la guerra que havien viscut de petits. “No et signifiquis”, ens deien la majoria dels mestres, segurament aquells de qui no recordem ni el nom, però tampoc no t’equivoquis, perquè l’error és una vergonya.

I, malgrat tot, som un poble d’emprenedors, potser perquè res no ens ha estat fàcil, ningú no ens ha regalat res i tot el que som ens ho hem anat construint a còpia de l’esforç d’una generació rere l’altra. Ens caldria, però, revisar el nostre sistema de valors i de passada el nostre sistema educatiu per perdre la por d’equivocar-nos: adquirir un sistema de valors que faci de l’error un mètode d’aprenentatge i no una barrera paralitzadora i inhibidora de tota activitat creativa. Com deia Samuel Beckett, “ho has intentat. Has fracassat. No hi fa res. Torna-ho a intentar. Fracassa una altra vegada. Fracassa millor”. Ell sabia que l’enemic de l’emprenedor no és el fracàs sinó l’avorriment i que és molt millor per a una persona equivocar-se sent lliure que no pas encertar-la encadenada, sotmesa, perquè la llibertat comporta responsabilitat i potser per això fa tanta por a la majoria.


Desde el 1 de octubre de 2014, Público incorpora un nuevo sistema de gestión y moderación de comentarios: Disqus. Puedes leer todos los detalles aquí.

Al utilizar los Servicios de Comentarios (A.L. 5.2), el Usuario se compromete a no enviar mensajes que difamen o insulten, o que contengan información falsa, que sea inapropiada, abusiva, dañina, pornográfica, amenazadora, dañando la imagen de terceras personas o que por alguna causa infrinjan alguna ley.

Los comentarios que contengan insultos, descalificaciones, difamaciones, falsedades, enlaces inapropiados, comerciales y publicitarios o que contengan preguntas o valoraciones sobre el sistema de comentarios serán revisados para valorar su publicación, pudiendo ser eliminados. El cauce adecuado para la resolución de preguntas sobre el servicio de comentarios consiste en el envío de mensajes mediante el formulario que se encuentra en nuestra página de Contacto.

Los Usuarios que atenten con sus comentarios contra la imagen de Público, de sus trabajadores y propietarios o que utilicen cualquier tipo de técnica, fórmula o composición literal en sus mensajes para eludir los criterios de moderación o aquellos que suplanten personalidades de otros usuarios serán bloqueados en el servicio, eliminándose sus comentarios e impidiéndoles continuar publicando comentarios mediante su cuenta.

comments powered by Disqus