La mort de Samba Martine per meningitis al centre d’internament per a estrangers (CIE) d’Aluche, a Madrid, va donar peu a un treball de Daniel Ayllón publicat en aquestes planes en què es descriu la salvatjada tantes vegades denunciada d’aquests centres immorals i, en sentit ampli, il·legals. Pel reportatge vam saber que la falta d’infermeria va impedir que Martine fos diagnosticada i, per tant, podem considerar les autoritats del CIE sospitoses d’alguna cosa més que una negligència administrativa. La mort de la migrada congolesa se suma a la del marroquí que el 13 de maig del 2010 es va suïcidar al CIE de Zona Franca. Sumem a aquests dos decessos els malalts, deprimits, espantats i humiliats i tindrem una xifra molt considerable de persones tractades de forma esclavista i xenòfoba per part d’aquest Estat tan democràtic. Però m’agradaria reflexionar sobre un altre aspecte associat a aquests centres. Atès que l’existència i funcionament d’un CIE no pot donar lloc a cap mena de reflexió, sinó a una acció de denúncia ferma (i tal vegada massiva), parlarem de la seva funció real.
La globalització té com a màxima la superació del règim dels Estats nació per una mena de grans circuits comercials governats, no només per les lleis de mercat, sinó per una autoritat exercida per sobre de tot garantisme legal. Aquests grans circuits porten contenidors de la Xina, immigrants d’Àfrica, soja americana, capitals a les illes Caiman i automòbils de luxe alemanys a altres nodes o centres d’aquestes grans autopistes. Com que es tracta d’un circuit extranacional, perquè funcioni és necessària la creació d’espais on la llei territorial no destorbi. Espais extralegals, els anomenats llimbs jurídics.
La indignitat dels CIE queda dimensionada així dins un problema molt més general. El de l’emmentalització del nostre món. Com el formatge suís, l’emmental, tot ple de forats, estem permetent que la nostra societat es governi des d’uns forats negres, invisibles a la llei però a la vista de tots nosaltres.
Comentarios
<% if(canWriteComments) { %> <% } %>Comentarios:
<% if(_.allKeys(comments).length > 0) { %> <% _.each(comments, function(comment) { %>-
<% if(comment.user.image) { %>
<% } else { %>
<%= comment.user.firstLetter %>
<% } %>
<%= comment.user.username %>
<%= comment.published %>
<%= comment.dateTime %>
<%= comment.text %>
Responder
<% if(_.allKeys(comment.children.models).length > 0) { %>
<% }); %>
<% } else { %>
- No hay comentarios para esta noticia.
<% } %>
Mostrar más comentarios<% _.each(comment.children.models, function(children) { %> <% children = children.toJSON() %>-
<% if(children.user.image) { %>
<% } else { %>
<%= children.user.firstLetter %>
<% } %>
<% if(children.parent.id != comment.id) { %>
en respuesta a <%= children.parent.username %>
<% } %>
<%= children.user.username %>
<%= children.published %>
<%= children.dateTime %>
<%= children.text %>
Responder
<% }); %>
<% } %> <% if(canWriteComments) { %> <% } %>