Pasolini té un poema titulat Una disperata vitalità, on, com a irònic homenatge al futurisme italià, es poden llegir els versos: "In una macchina che corre per le autostrade/ del Neo-capitalismo latino – di ritorno dall’aeroporto". Que traduïts de pressa i corrents expliquen: "En un cotxe que corre per l’autopista del neocapitalisme llatí – tot tornant de l’aeroport". L’incommensurable autor italià dibuixa amb tres elements essencials el que va ser la quimera sud-europea associada al mite que vam anomenar desenvolupament. Cotxes, aeroports i autopistes. La santa trinitat del progrés entès a l’espanyola. En dèiem infraestructures i ens van estalviar tota reflexió sobre què havíem de fer amb els diners. I en acabat, han suposat la nostra ruïna més profunda. Tot i això, el culte a l’obra pública, o més ben dit, a l’enriquiment a través de l’obra pública, es troba encara massa enganxat a les meninges de l’Estat. Tot i que en sóc conscient, he sentit com un calfred per tota l’esquena en llegir les declaracions de la ministra de Foment, Ana Pastor, on es referma, quasi ofesa pel dubte, en la prioritat actual i eterna de portar l’AVE fins a Galícia. "L’AVE és irrenunciable", ha dit, amb aquest to heroic, imperial, amb cert aire marcial que solen tenir les declaracions sobre obres públiques. Igual que Pasolini, Pastor té una notable habilitat poètica. Mirin com descriu el panorama ferroviari: "Tenim una pila d’infraestructures, de rases obertes, a tot Espanya. El país com a trinxera, no està mal vist, no.
Atrapats entre l’espanyolisme de via estreta i el patriotisme d’ample europeu, el neocapitalisme espanyol, com a poder nostàlgicament imperial, s’ha estimat més unir el territori que els seus habitants. Un Estat són terres, no gent, sembla que ens vulguin dir quan foraden muntanyes o travessen rius mentre abandonen científics i artistes a la seva sort. L’AVE ha de continuar, perquè aquest Estat vuitcentista no té una altra manera de mostrar el seu poder sinó a través dels jutges i el ciment. Deia Mañé i Flaquer que a Espanya "quan no funcionen els consells de guerra funciona la junta de camins i ports". Dues maneres antigues i molestes de generar adhesions "indestructibles" al projecte.
Comentarios
<% if(canWriteComments) { %> <% } %>Comentarios:
<% if(_.allKeys(comments).length > 0) { %> <% _.each(comments, function(comment) { %>-
<% if(comment.user.image) { %>
<% } else { %>
<%= comment.user.firstLetter %>
<% } %>
<%= comment.user.username %>
<%= comment.published %>
<%= comment.dateTime %>
<%= comment.text %>
Responder
<% if(_.allKeys(comment.children.models).length > 0) { %>
<% }); %>
<% } else { %>
- No hay comentarios para esta noticia.
<% } %>
Mostrar más comentarios<% _.each(comment.children.models, function(children) { %> <% children = children.toJSON() %>-
<% if(children.user.image) { %>
<% } else { %>
<%= children.user.firstLetter %>
<% } %>
<% if(children.parent.id != comment.id) { %>
en respuesta a <%= children.parent.username %>
<% } %>
<%= children.user.username %>
<%= children.published %>
<%= children.dateTime %>
<%= children.text %>
Responder
<% }); %>
<% } %> <% if(canWriteComments) { %> <% } %>