Antonio Baños

Montilla i Hereu, hostesses d'anunci

Dissabte passat vam gaudir d’un lluït espot comercial protagonitzat pel president del país i el preclar alcalde de Barcelona. Amb l’excusa de promocionar aquesta cosa del cotxe elèctric, la casa Nissan va colar un dels seus automòbils a palau amb Hereu a dins com si fos una hostessa del ral·li Barcelona-Sitges. Es tracta d’un episodi més del nou model d’Estat publicitari que neix amb la crisi. Els poders públics, abandonada la seva funció natural de garants de l’interès general, s’han llançat a representar l’interès empresarial. Així, ofrenen calés als bancs i subvencions a les transnacionals amb una suposada intenció keynesiana, tot i que és obvi que es tracta de pura submissió als mercats. La gestió pública en aquest nou model es dedica a parar la taula i penjar garlandes per a l’arribada dels nous Mister Marshall. Fa la feina bruta de modificar els drets laborals, requalificar el tros, construir carreteres, afluixar la bossa i, com veiem, sortir a l’anunci com la Vanessa d’en Puyal.

Fóra normal que les autoritats es re­tratessin al costat dels nous models de transport públic, a la promoció del qual estan obligats. Més que incentivar el cotxe, sigui elèctric o de gasogen, un polític (sobretot municipal) ha d’insistir en la reducció del seu ús. Res a dir que Nissan en fabriqui un d’elèctric, és el seu negoci, però no siguem tan innocents de passar per alt el fet que aquest artefacte esdevindrà la gran excusa per a una expansió gloriosa de les nuclears i les centrals de cicle combinat.
Com que la cosa està tan fluixa, l’únic que poden fer els representants del poble sobirà és no emprenyar el capital, ser bons minyons i, sobretot, donar bona imatge. Per això serà tan bo per al país que guanyi en Mas. És guapot, amic de la Scarlet Johansson i quedarà genial a la foto sobre el capó d’un híbrid.

Más Noticias