Fora de joc

L'escola, fonament de la qualitat

Avui, amb una setmana a l’avançada del que era habitual, 1.241.958 alumnes i 88.467 docents a jornada completa comencen el nou curs escolar a Catalunya. Més alumnes que mai, si més no des de fa vint anys, sobretot de formació professional i de preescolar. En aquest sentit, convé destacar el prestigi assolit pels cicles formatius de grau mitjà i superior, que ha fet créixer la demanda més enllà de la crisi, i l’augment de les llars d’infants de titularitat pública que, amb 837 escoles bressol, ofereixen 63.520 places, un 50%  més que el curs passat, que amb prou feines superaven les 41.000.  Cal subratllar la tasca fonamental dels ajuntaments en la creació de les llars d’infants, que ha suposat, al costat dels maldecaps de la gestió, un dels factors més importants de l’augment del dèficit municipal.

Les dades oficials parlen d’una disminució, per primer cop en anys, dels alumnes estrangers. En tot cas, caldria parlar en termes percentuals i no en nombres absoluts, que amb un 13,3% del total podrien omplir totes les aules de la província de Girona. A més a més, com conceptualitzem l’alumnat estranger? Els nascuts fora del país? Els que tenen algun pare o mare, o tots dos, nascuts fora o de nacionalitat estrangera?  Els fills adoptats procedents d’altres països, també? O bé tots els del Liceu Francès o els del Col·legi Alemany (fills de Montilla, inclosos)?
Allò que sabem és que el 85% són escolaritzats a l’escola pública, que tan sols representa les dues terceres parts del sistema educatiu. M’agradaria que algun dia, com va fer l’escriptor Albert Camus, alguns d’aquests nois i noies dediqués el premi Nobel al seu mestre de minyons.

Más Noticias