Fora de joc

Ferrocarril ideològic

Si una empresa privada estrangera, francesa o alemanya, posem per cas, hagués vingut a Espanya per construir la xarxa de l’AVE, de segur que hauria començat per la línia Madrid-Barcelona i no pas per la de Madrid-Sevilla. Així mateix, el traçat per Catalunya hauria anat paral·lel a l’AP-2 sense desviar-se a Montblanc cap al Camp de Tarragona per anar a parar a una estació en terra de ningú (bé, els terrenys de l’estació i dels voltants sí que en tenien, de propietaris, i ben coneguts). Tan ideològic és l’AVE radial, amb centre a Madrid, com la pretensió de lligar amb una xarxa d’alta velocitat les quatre capitals de província catalanes. El traçat paral·lel a l’AP-2 era més curt, més sostenible, més barat i més competitiu comercialment. Les argiles dels túnels entre Montblanc i la Riba han convertit l’AVE en un pou sense fons.

El sentit comú no ha decidit mai el traçat de les vies de comunicació, sinó que ho han fet els criteris polítics i els interessos econòmics, de vegades més particulars que col·lectius. No sempre a favor sinó a vegades en contra, com ara el cas de Falset quan va rebutjar l’arribada del ferrocarril. Aquests dies socialistes si nacionalistes es tiren els plats pel cap amb motiu del corredor del Mediterrani. Per la seva banda, Alícia Sánchez-Camacho intenta fugir d’estudi deixant anar tinta de calamar. I efectivament, CiU va donar suport a un Govern del PP que maldava per enfortir el centre peninsular tot bandejant la perifèria i, molt concretament, el famós corredor del Mediterrani. Certament, el Govern socialista va tornar a posar el corredor del Mediterrani al mapa, però sense prioritzar-lo.
Més enllà de les picabaralles pel traçat, fa 20 anys tothom coincidia en l’aposta per l’alta velocitat (quan Alemanya ja l’havia deixat enrere) i a prioritzar els passatgers a les mercaderies. Bé, tothom no, ICV apostava per la velocitat alta (tipus Euromed, a 200 km/h) i per les mercaderies i, sobretot, per un altre model ecològic i social que posava l’accent en les inversions en trens de rodalia, utilitzats per la immensa majoria dels usuaris del ferrocarril. El corredor del Mediterrani no ens hauria de fer perdre de vista la línia 9 del metro.

Más Noticias